Rozkwit usług transportowych generuje wzrost natężenia ruchu ciężkich pojazdów kołowych. Na naszych drogach bez przerwy poruszają się tysiące olbrzymich samochodów ciężarowych. Przewożą załadowany towar z miejsca na miejsce zarówno w kraju jak i za granicę. Dookoła widzimy poruszające się auta z Polskimi oraz zagranicznymi kierowcami. Nasze autostrady oraz parkingi pękają w szwach.
Jak prawidłowo rozliczyć tachograf?
Aby wszystko to mogło bezpiecznie i spokojnie funkcjonować wprowadzono przepisy regulujące ewidencję czasu pracy i wypoczynku kierowcy. Przepisy te są ujednolicone we wszystkich krajach Unii Europejskiej. Ich podstawowym celem jest normowanie czasu pracy kierowcy w celu zapewnienia jemu i innym użytkownikom drogi maksymalnego bezpieczeństwa. Wszyscy doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, że długi czas prowadzenia pojazdu negatywnie wpływa na nasz refleks i zdolność skupienia się na wykonywanych czynnościach. Przewóz drogowy to podróż po drogach publicznych załadowanym lub nie samochodem. Prowadzi go kierowca, czyli osoba doskonale przygotowana do tego typu pracy posiadająca odpowiednie zezwolenia oraz uprawnienia. Natomiast czas pracy liczy się od momentu rozpoczęcia do jej zakończenia i obejmuje prowadzenie pojazdu, załadunek i rozładunek, czynności spedycyjne i administracyjne oraz codzienną obsługę pojazdu. Wszystko to rejestrują specjalne urządzenia zwane tachografami. Zapisują one wskazania dotyczące czasu prowadzenia pojazdu, prędkości, przebytej odległości, innych okresów gotowości w pracy, przerw i okresów odpoczynku oraz otwarcia tachografu. Rozliczanie tachografów pokaże nam wykonanie wszystkich tych czynności.
Pamiętajmy więc, że rozliczanie tachografów to nie kontrola i nadzór kierowcy i prowadzonego przez niego pojazdu, ale dbanie o jego bezpieczeństwo, komfort i spokojną pracę. Jest to uregulowane prawnie i nie podlega negocjacją. Warto więc stosować się do zaleceń i przestrzegać przepisów.